Skip to main content
Support: 22 40 28 00 akan@akan.no
Om søvn

Sover du nok? En voksen person trenger vanligvis 7-8 timer med søvn hver natt. Noen klarer seg med litt mindre, mens andre trenger mer. Tenåringer trenger ofte betydelig mer, gjerne 10 timer per natt.

For lite søvn har en rekke uheldige effekter, som problemer med læring, hukommelse, humør og reaksjonsevne.

Her kan du se en liten film (5 minutter, på engelsk) om hva som skjer når vi sover for lite:

http://ed.ted.com/lessons/what-would-happen-if-you-didn-t-sleep-claudia-aguirre

 

Sliter du med å få sove nok? Her er noen enkle tips:

  • Ikke bruk aktiverende stoffer, som koffein eller nikotin, på kveldstid
  • Dropp intens trening timene før du skal sove
  • Pass på kosthold, du bør verken være for sulten eller for mett når du legger deg
  • Soverommet skal brukes til soving. Ta bort alle skjermer.
  • Soverommet bør være mørkt og stille. Kan du ikke fjerne lys og lyd? Prøv maske og ørepropper.
  • Ro ned før du legger deg. Ta et varmt bad, for eksempel.
  • Ikke bruk sovemiddel regelmessig. Disse vil ikke kunne løse søvnvansker på sikt